Museumschatjes (volgeboekt voor 2024-2025)
Museumschatjes is populair en het aantal plaatsen is beperkt. Voor het schooljaar 2024-2025 is het maximale aantal beschikbare plaatsen al bereikt, we kunnen helaas geen aanmeldingen meer in behandeling nemen.
Kun je niet meedoen met Museumschatjes, maar willen jullie toch naar het museum komen? We zien jullie graag! Er zijn andere mogelijkheden voor scholen, waardoor je tegen een aantrekkelijk, voordeliger tarief het museum kunt bezoeken! Hier vind je meer informatie.
Is jouw boeking definitief bevestigd en kom je naar het museum met je klas in het kader van Museumschatjes? Leuk! Dan is het volgende nog goed om te weten:
- Natuurmuseum Brabant heeft helaas geen mogelijkheden om museumlessen in de klas te verzorgen. Deze kun je dus niet bij ons boeken.
- Museumschatjes vergoedt alleen de toegangsprijs van de leerlingen en de leerkracht(en). Begeleidende ouders betalen bij Natuurmuseum Brabant (een extra voordelige prijs) € 6,25.
▸ Op de site van Museumschatjes staat alle praktische informatie.
Wat is Museumschatjes?
Met veel succes organiseert Erfgoed Brabants sinds 2006 Museumschatjes. Dit onderwijsproject is ontwikkeld in het kader van 'Schatten van Brabant' en wordt gesubsidieerd door de provincie Noord-Brabant.
Met Museumschatjes gaan basisschoolleerlingen van groep 5 t/m 8 in klassikaal verband naar een museum. Voor corona deden 70 musea en 50.000 leerlingen mee! Aan de hand van het lesmateriaal wordt op school het museumbezoek voorbereid. Wat is erfgoed? Waarom is het belangrijk om dingen te bewaren? Vervolgens gaan de leerlingen op zoek naar de waarde van museumschatten.
De schatkamers van Noord-Brabant
Noord-Brabant is rijk aan musea met de meest uiteenlopende collecties. Wat al deze musea gemeen hebben, is dat zij een schatkamer zijn van voorwerpen die om de een of andere reden de moeite van het bewaren waard zijn. Maar wat is waarde eigenlijk? Daarover gaat het project Museumschatjes.
Voor het bezoek aan het museum worden de leerlingen eerst aan het denken gezet over de vraag wat een voorwerp eigenlijk waardevol maakt. Een voorwerp is niet alleen waardevol omdat het letterlijk veel geld waard is, maar ook omdat het bijvoorbeeld heel zeldzaam is, of omdat er een bijzonder verhaal bij hoort.
Na deze inleidende les volgt het museumbezoek. Aan de hand van een gerichte opdracht gaan de leerlingen in groepjes op zoek naar een voorwerp dat een bepaalde waarde vertegenwoordigt. Na afloop van het project Museumschatjes zullen leerlingen op een andere manier naar oude voorwerpen (erfgoed) kijken.
Alle informatie over het project, de aanmeldingsprocedure en de spelregels vind je op de site van Erfgoed Brabant.