Wat is er te doen voor groep 3/4?
Programma’s
Voor elke leeftijdsgroep is er een aantal programma’s geselecteerd dat geboekt kan worden. Welke dat zijn, zie je in het schema hieronder. Combinaties zijn ook mogelijk.
Groep 3-4
Programma | Werkvorm |
BOS | workshop |
Leven in de IJstijd | workshop |
Leer je lijf (groep 3) | workshop |
Expeditie Ontdek | in groepjes |
BOS (Beleef Ontdek Samen)
Duur 45 min
Met inzet van hun zintuigen, nieuwsgierigheid en fantasie kunnen de leerlingen BOOM (een virtuele boom) helpen groeien in BOS. De leerlingen gaan hiervoor in groepjes van maximaal 3 kinderen (plus 1 begeleider) samenwerken en opdrachten maken. De opdrachten zijn te vinden in kastjes, maar ook bij de virtuele projectie van BOOM. De zaal en de opdrachten veranderen vier keer per jaar met het jaargetijde mee!
Kerndoelen: 4, 24, 33, 40, 41, 42
Leven in de IJstijd!
Duur: 60 min
De leerlingen kruipen in de huid van een mens in de IJstijd en leren hoe het is om te leven in de IJstijd. In groepjes maken ze opdrachten waarbij ze vaardigheden opdoen die handig waren om te hebben in de IJstijd: zo leren ze hoe ze in de IJstijd kleren, sieraden en grotschilderingen maakten, op welke dieren ze jaagden en hoe ze vuur maakten. Ze leren waarom samenwerken noodzakelijk was in de IJstijd.
Kerndoelen: 40, 41, 52
Leer je lijf
Duur: 60 minuten - aangeraden t/m groep 3
Aan de hand van opdrachten gaan leerlingen in groepjes het eigen lijf onderzoeken en zichzelf vergelijken met dieren. Dit doen ze aan de hand van doe- en kijkopdrachten: kun jij zo ver springen als een vlo? Wanneer gaat je hart sneller kloppen? Zijn je ogen dezelfde kleur als die van een schaap? Ben jij zo sterk als een mestkever?
Kerndoelen: 40, 41
Expeditie Ontdek
Duur: 60 min
Een speelse tocht waarin kinderen een natuurspel spelen dat ze door het verschillende zalen van het museum brengt. Gewapend met een opdrachtenkaart gaan ze op pad. Iedereen kan in een eigen tempo en volgens eigen interesse werken. De opdrachten stimuleren leerlingen om extra goed te kijken en verbanden te leggen. Leren over de natuur met hart, hoofd en handen!
Kerndoelen: 4, 24, 39, 40, 41, 56